Waver,
18
januari
2022
|
13:47
Europe/Amsterdam

Betaalbaarheid of duurzaamheid om je woning te renoveren? De Belg twijfelt

Volgens nieuw onderzoek van VELUX let de helft van de eigenaars van woningen (51% van de ondervraagde mensen) op de duurzaamheid van de materialen die ze gebruiken voor hun woningrenovatie, maar blijft betaalbaarheid de eerste prioriteit voor 71% onder hen

VELUX, het dakvenstermerk, publiceert vandaag de resultaten van een nieuwe enquête omtrent het gedrag en het bewustzijn van de Belgen rond woningrenovaties en de duurzaamheid hiervan. Deze peiling, waarbij 1000 volwassenen in België ondervraagd werden, maakt duidelijk dat het gedrag van de Belgen verschilt als het gaat om woningrenovaties duurzamer te maken.

Meer dan de helft van de Belgen koopt tweedehands meubilair

Hoewel de helft van de ondervraagde huiseigenaren (51%) de voorkeur geeft aan duurzame producten, verandert meer dan 38% van de respondenten zijn decoratie elk jaar. De huurders overtreffen de eigenaars zelfs met 4%. 
Dit cijfer wordt ook bevestigd door de meest recente officiële statistieken, waaruit blijkt dat de uitgaven van Belgische gezinnen voor de inrichting van hun woning in 2020 met 30% zijn gestegen[1].

De consumenten worden zich steeds meer bewust van de betekenis van "fast fashion" en het effect daarvan op het milieu, maar er lijkt ook behoefte te ontstaan aan meer transparantie over het effect van woningrenovaties op het milieu. Door consumenten te informeren over de duurzaamheid en de oorsprong van producten, kunnen detailhandelaars hen helpen om hier bewustere keuzes in te maken.

De meerderheid (73%) van degenen die bij renovatie en inrichting wel degelijk duurzaamheid voor ogen houden, tracht items te hergebruiken in de woning. Meer dan de helft probeert te 'upcyclen'(65%), en probeert om vintage of tweedehands te kopen. Nu upcycling van een groeiende populariteit geniet, wordt het cruciaal dat consumenten duurzame, degelijk gebouwde artikelen kunnen kopen die de tijd doorstaan zonder de planeet te belasten.

Jim Coates, Marketing Director, VELUX NWE Regio: "Iedereen verdient een comfortabele en persoonlijk ingerichte woning, maar woningrenovatie zou onze planeet niet mogen belasten. De resultaten van dit nieuw onderzoek tonen aan dat we meer moeten doen om eigenaars van woningen te helpen weloverwogen keuzes te maken. Inzicht in de duurzaamheid van een product en de verantwoordelijke manier waarop het tot stand komt, kan leiden tot keuzes in interieurdesign met langetermijnvoordelen voor onze planeet. De COP26-conferentie, die eind 2021 plaatsvond, toont aan dat we allemaal samen actie moeten ondernemen om de klimaatcrisis aan te pakken, ook wat onze woningrenovatie en -decoratie betreft. Een goede plek om te starten is in ons dagelijkse leven en op de plek die we onze 'thuis' noemen."

Het onderzoek is een vervolg op de aankondiging van VELUX i.v.m. de productverbeteringen die deel uitmaken van zijn lange termijn duurzaamheidsstrategie. Tegen 2030 zal 50% minder CO2 nodig zijn om een dakvenster te produceren. De verpakking zal plasticvrij zijn, vervaardigd van 100% recycleerbaar en enkelvoudig materiaal. Nieuwe aspecten zullen de koolstofafdruk van VELUX-dakvensters verder helpen verminderen. Bovendien werkt VELUX samen met bosbeheerpartners met FSC- en PEFC-certificaat die instaan voor bescherming van biodiversiteit en voor het voortbestaan van de bossen waar zij hun hout vandaan halen.

Aangezien de meeste mensen meer dan 90% van hun tijd binnen doorbrengen, houdt duurzaamheid in woningverbetering méér in dan esthetica. Woningrenovatie biedt een schitterende opportuniteit om meer natuurlijk licht binnen te brengen en de luchtkwaliteit te verbeteren: twee elementen waarvan we weten dat ze bijdragen tot het welzijn. Een VELUX-dakvenster kan meer dan drie decennia meegaan en kan indien nodig geüpgraded worden om welzijn te creëren voor mensen én voor de planeet.

Interieurtrends komen en gaan, maar daglicht is en blijft ongeacht nieuwe trends een essentie in elk design: het is een duurzame keuze.


 


 

[1] https://statbel.fgov.be/fr/themes/menages/budget-des-menages

Over de VELUX Groep
Al 80 jaar zet de VELUX Groep zich in om de woonomgeving van mensen over de hele wereld te verbeteren door middel van daglicht en frisse lucht via het dak. Ons productgamma bestaat onder meer uit dakramen en modulaire dakkoepels, stijlvolle jaloezieën, zonweringen en rolluiken, naast installatie- en slimme thuisoplossingen. Hiermee wordt een binnenklimaat gecreëerd waarin het aangenaam en gezond wonen, werken en leren is. We hebben ongeveer 11.500 medewerkers in dienst en verkoopkantoren en fabrieken in meer dan 40 landen wereldwijd. De VELUX Groep is eigendom van VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap die 100% eigendom is van diverse non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2020 behaalde VKR Holding een omzet van DKK 22,6 miljard en doneerden de VELUX FOUNDATIONS EUR 142 miljoen aan goede doelen. Voor meer informatie ga naar www.velux.com.