Waver,
13
september
2016
|
09:38
Europe/Amsterdam

Gezondere scholen voor een betere ontwikkeling van onze kinderen

Begin september vonden ongeveer twee miljoen Belgische leerlingen de weg terug naar de schoolbanken. De schoolgaande jeugd brengt 90% van de tijd door in gesloten ruimten, waarvan ongeveer zes uur per dag in een klaslokaal. Een gezond binnenklimaat creëren is voor scholen dus van belang, met genoeg natuurlijk licht dat binnenvalt en frisse lucht die binnenkomt. Daardoor verbetert niet alleen het welzijn, maar ook de leercapaciteiten van de kinderen. Bovendien vermindert zo het risico op ziekten en bijgevolg afwezigheden. Een Duitse studie toont aan dat de meerderheid van de 95 miljoen Europese leerlingen tijdens de schooltijd geen toegang heeft tot deze voordelen. VELUX pleit voor een beter binnenklimaat tijdens het ontwerpen en renoveren van scholen.

Te veel CO2, te weinig natuurlijk licht

Van de 95 miljoen leerlingen in Europa zit de meerderheid dagelijks in een klaslokaal met een te hoog CO²-niveau en een te lage hoeveelheid natuurlijk licht. Dat stelde het Fraunhofer Institute vast na een synthese van 200 wetenschappelijke studies. Terwijl het raadzaam is een CO²-concentratie tussen de 1000 en 2000 ppm te hebben, loopt dat niveau in verschillende scholen al snel op tot boven de 2000 ppm. Het CO²-niveau heeft een directe impact op de leervaardigheden, de concentratie en de gezondheid van de studenten.

Ook de hoeveelheid daglicht staat in Europese scholen niet op punt: vele scholen hebben onvoldoende natuurlijk licht en bereiken de aanbevolen factor van 3 tot 5% niet (verhouding tussen natuurlijk binnenlicht en natuurlijk buitenlicht). Hierdoor lopen niet alleen de kosten voor kunstlicht hoger op, het kan ook negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid. Zo heeft daglicht een gunstig effect op onze dagelijkse activiteiten, maar ook op het bioritme van kinderen. Als ons lichaam niet voldoende met daglicht in contact komt, verwart dat onze biologische klok. Dat leidt al snel tot een slechte nachtrust, met een daling van energie of een verminderde interesse overdag.

 

Gezond binnenklimaat = betere schoolprestaties

De lichamelijke en mentale ontwikkeling van een kind worden gestimuleerd in een gezond binnenklimaat. De studie van het IBP toont aan dat een betere ventilatie, een lager CO²-niveau en een hogere inname van natuurlijk licht de prestaties van studenten op school verbeteren. Een aangenaam binnenklimaat bevordert sneller leren, verhoogt de leersnelheid, de aandacht en de concentratie en vermindert het ziekteverzuim. Het is dus mogelijk de werksnelheid van studenten met bijna 15% te verhogen door simpelweg meer frisse lucht in de klaslokalen binnen te laten. Waar sommigen overwegen langere lesuren in te voeren, is deze manier om sneller leren te stimuleren het overwegen waard.

 

 

 

 

 

 

 

VELUX verbetert de leeromgeving van Deense studenten

De renovatie van de Langebjerg-school in Denemarken is een goed voorbeeld van hoe men met behulp van daglicht en frisse lucht de leeromgeving kan verbeteren. De school moest nodig worden gerenoveerd; studenten en leerkrachten klaagden over de ongemakken van een slechte luchtkwaliteit. De focus lag bij deze renovatie dus op een maximale inval van natuurlijk licht en een optimale ventilatie.

De klaslokalen baden in natuurlijk daglicht

 

Het dakvenster VELUX INTEGRA® is maar liefst 59 keer geïnstalleerd in zes klaslokalen om zoveel mogelijk van een maximum aan dag- en zonlicht te profiteren.

 Er is ook aan binnengordijnen gedacht om de warmte tijdens winternachten binnen te houden en om de lichtinval te kunnen aanpassen in elke situatie. 

Verder zijn de dakvensters uitgerust met buitenste zonneschermen die oververhitting in de zomer tegengaat.

Efficiënte natuurlijke ventilatie

Dankzij het intelligente VELUX INTEGRA®-systeem openen de met een sensor uitgeruste vensters zich automatisch wanneer het CO²-niveau een bepaalde drempel overschrijdt. De leerkrachten kunnen de vensters ook manueel bedienen, wat het verluchten van de klaslokalen tijdens de pauzes vergemakkelijkt.
Meer informatie over dit project kan u vinden op de website van VELUX.

 

Kortom, drie cijfers om te onthouden:

10 minuten verluchting door de automatische dakvensters:

  • ‘s ochtends voordat de kinderen op school aankomen, voldoet om de ruimten te zuiveren van Vluchtige Organische Stoffen (VOS);
  • overdag tijdens de speeltijden en de lunchpauze. Zo daalt het CO²-niveau gelinkt aan menselijke bezigheden met 30%, waardoor de luchtkwaliteit verbetert.

1,5 graden komt overeen met de korte daling van de binnentemperatuur in de winter, wanneer de ruimte gedurende tien minuten wordt verlucht.

15 minuten voldoen om deze 1,5 graden terug te winnen wanneer de ramen zijn gesloten en weer een comfortabele temperatuur te hebben wanneer de kinderen terugkeren naar de klas.

 

Download de foto's in onze "Multimedia" rubriek.