Waver,
23
mei
2019
|
16:15
Europe/Amsterdam

Haal de natuur binnen met daglicht & frisse lucht

Lone Feifer, architecte & directeur duurzaamheid & architectuur bij The VELUX Group

Outside-in” principes brengen ons weer in contact met de natuur 

De behoefte naar natuurlijke zaken in ons leven, zoals biologische voeding, houten meubels en planten in ons huis, wordt steeds groter.  Brengen we tot wel 90%1 van onze tijd binnenshuis door, in woonomgevingen die steeds meer verstedelijken. Hierdoor staan we steeds minder in contact met de natuur.2 Huizen zouden niet alleen een multifunctionele plek moeten zijn om te relaxen en tijd door te brengen met vrienden en familie, maar zo ontworpen moeten worden dat mensen via daglicht, frisse lucht en het uitzicht opnieuw in contact komen met de natuur. Daarom heeft VELUX enkele "Outside-in principes" neergeschreven die mensen bewust maken van hoe ze hun leefruimtes kunnen omtoveren en meer van buiten - en dus van de natuur - naar binnen halen. Met deze “Outside-in” principes van VELUX komt er overal in huis daglicht binnen, inclusief de bijbehorende geluiden en geuren van de natuur.  

De relatie tussen natuur, architectuur en interieurontwerp bestaat al eeuwenlang. In veel huizen is die relatie echter verstoord. Wij willen een inspiratiebron zijn, zodat mensen hun huis zo kunnen inrichten dat het voelt alsof de natuur dichtbij is. Waarbij de lichtinval het tijdstip markeert en frisse lucht, de geluiden van vogels en het ruisen van de bladeren een geruststellend gevoel creëren, alsof je meeleeft met de seizoenen, licht Lone Feifer toe, directeur duurzaamheid & architectuur bij The VELUX Group. 

Benieuwd naar de VELUX "Outside-in"principes? Bekijk dan de video om te bekijken hoe Kate Watson-Smyth, journaliste en interieurconsultant, deze principes heeft toegepast in haar woning. 

"Outside-in" principes van VELUX 

1. Design met een blik naar buiten 

Ramen lijken erg vanzelfsprekend en toch merken we vaak dat we ons gevoel voor tijd en ruimte verliezen wanneer we niet meer naar buiten kunnen kijken. Een blik door het raam biedt niet alleen zicht op de buitenwereld, maar ook op waar wij zelf staan in die wereld. We worden één met de natuur als we de zon zien ondergaan en de verandering van de seizoenen meemaken. Naar de hemel kijken spreekt een oerinstinct aan; we kennen toch allemaal het gevoel van op je rug liggend naar de wolken te kijken die door de wind vooruit worden geblazen? Of ‘s nachts naar de sterrenhemel te kijken? 

2. Design met daglicht 

Er gaat niets boven daglicht. Zelfs de meest ingenieuze vormen van kunstlicht kunnen niet tippen aan de kracht van daglicht. De zon is een krachtige en tegelijkertijd duurzame bron van licht en energie. Daglicht zorgt voor een warme, welkome sfeer in huis en maakt ruimtes groter. Het creëren van een natuurlijke lichtinval van bovenaf is een zeer effectieve manier om daglicht tot diep in huis te laten toetreden. Het ervaren van natuurlijk ochtendlicht is essentieel voor ons slaap-waakritme en belangrijk voor ons welzijn en onze gezondheid. 

3. Design met natuurlijke ventilatie 

Een ruimte die zich vult met frisse lucht, vult zich ook met de geluiden en geuren van de natuur. Het ruisen van de bomen in de wind, het geluid van regendruppels op het terras en het zingen van de vogels. De geur van pas gemaaid gras en bloeiende bloemen. De tintelende frisse ochtendlucht, de zwoele warmte van de middag en de koele nachtlucht. Natuurlijke ventilatie door open ramen en deuren is een perfecte manier om een gezond binnenklimaat te creëren. Frisse lucht is dan ook cruciaal voor een gezond leven, een helder hoofd en om je lekker in je vel te voelen. 

Deze "Outside-in" ontwerpprincipes van VELUX zijn onderdeel van de nieuwe campagne “Haal de natuur weer naar binnen”, die zich richt op de impact die onze huidige leefwijze van veel binnen zitten heeft op ons algehele welzijn. Uit de campagne blijkt dat de toenemende verstedelijking leidt tot het kwijtraken van de band met de natuur. Het is verontrustend dat deze ‘ontkoppeling’ in de komende generatie alleen maar groter zal worden, tenzij we nu een andere weg inslaan. De campagne is bedoeld als inspiratiebron voor deze veranderingen en laat ons zien waarom het belangrijk is om het tij te keren en de natuur buitenshuis weer toe te laten binnenshuis. 

 

Meer informatie over de VELUX campagne “Haal de natuur weer naar binnen” is te vinden op www.letnaturebackin.com  

Contactgegevens   
Sabine Pauquay  
Public Affairs Manager  
sabine.pauquay@velux.com  
+32 475 80 60 06  

 

Over de VELUX Group  

De VELUX Group maakt al meer dan 75 jaar woningen over de hele wereld leefbaarder door te zorgen voor optimale daglichttoetreding en ventilatie door het dak. Ons productprogramma omvat dakramen, platdakvenster en lichtstraten, raamdecoratie en zonwering, rolluiken en slimme bedieningssystemen. Al die producten dragen bij aan een gezond en duurzaam binnenklimaat, voor wonen en werken, voor spel en ontspanning. Onze 11.000 medewerkers zijn wereldwijd actief in verkoop- en productievestigingen in meer dan 40 landen. De VELUX Group is onderdeel van VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2017 had de VKR Holding een totale omzet van 2,5 miljard euro en doneerden de VELUX FOUNDATIONS 170 miljoen euro aan verschillende goede doelen.
Ga voor meer informatie naar www.velux.be.