VELUX Groep breidt zijn markten uit
David Briggs, de nieuwe CEO, investeert flink in het commerciële segment.
David Briggs volgde Jorgen Tang-Jensen in januari van dit jaar op als CEO van de VELUX Group. Het Deense bedrijf VELUX, onderdeel van de VKR Holding, heeft het leeuwendeel van de particuliere markt voor dakramen en is de op een na grootste Europese speler op de markt voor modulaire dakramen voor commerciële gebouwen. VELUX wil nu verder investeren in de commerciële markt.
In een interview laat David Briggs zijn licht schijnen over recente en toekomstige overnames, het groeiperspectief van VELUX, en de potentiële impact van externe factoren zoals Brexit.
VELUX kende wereldwijd een sterke organische groei van 5% in 2018 en nam onlangs de grote Jet-Group en twee kleinere bedrijven over. Zo wist VELUX zich op een tweede front te mengen, naast hun stevig marktleiderschap in dakramen voor privéwoningen. In tijden waarin de inval van natuurlijk licht en de doorstroming van frisse lucht steeds belangrijker worden, zet VELUX nu ook sterk in op modulaire dakoplossingen voor commerciële gebouwen - van winkelcentra tot luchthavens - waaronder gevestigde markten zoals België.
Wat betreft de particuliere markt het bedrijf focust op uitbreiding van bestaande markten en kijkt minder naar het betreden van nieuwe, zoals India of Brazilië. VELUX koos bewust voor deze strategie waarin groei een centrale rol speelt.
“We investeren sterk in sales en marketing omdat we hopen de markt uit te breiden door te communiceren over de talloze voordelen van dakramen. We zagen in het voorjaar van 2018 al dat deze investeringen zorgen voor organische groei in ons marktsegment bij particulieren,” vertelt Briggs.
Om groei bij particulieren te stimuleren communiceert VELUX over de positieve effecten van daglicht en frisse lucht via het dak op onze gezondheid. Momenteel zijn woningen in Noord-Europa de meest lucratieve markt voor het bedrijf, om de simpele reden dat de architectuur van huizen in deze regio het installeren van dakramen toelaat.
De uiteindelijke ambitie van VELUX is duidelijk: marktleider worden in beide segmenten; de particuliere en professionele markt. Later in 2019 komen de 100 topprofielen van VELUX samen om de lopende strategie te herbekijken en om voorbereid te zijn op eventuele verschuivingen in een wereld die razendsnel verandert.