Waver,
09
februari
2022
|
10:28
Europe/Amsterdam

2022: HET JAAR VAN HET THUISWERKEN?

Nieuw onderzoek van VELUX leert dat ruim een kwart (27%) van de thuiswerkers bij de aankoop van een nieuwe woning een specifiek thuiswerkplek als absolute minimumvereiste vooropstelt

Cijfers voor al wie nu al thuiswerkt:

·        24% werkt 5 dagen/week thuis

·        27% wil nog meer thuiswerken

·        86% van de thuiswerkers die hun interieur hebben aangepast, hebben tot € 12.000 gespendeerd aan hun behoeften in het kader van thuiswerk

·        27% noemen een thuiswerkplek een absolute minimumvereiste bij het zoeken naar een nieuwe woning – belangrijker dan een speelruimte of een bijkeuken.

Thuiswerken is een feit en zal niet meer verdwijnen. Of het nu hybride werken is of volledig thuiswerken, de evolutie in de wereldwijde manier van werken heeft de nood aan een specifieke thuiswerkplek over de voorbije twee jaar enorm doen toenemen. Een kwart (24%) van alle Belgen werkt nu vijf dagen per week van thuis uit. VELUX heeft daarom onderzoek gevoerd naar hun houding tegenover thuiswerken, de uitdagingen die dit meebrengt en hun wensen wanneer ze een aangename thuiswerkplek willen creëren.

Verhuisplannen: meer dan één op 7 overweegt te verhuizen

De huidige pandemie doet ons allemaal opnieuw nadenken over onze thuisomgeving en wat we daarin écht belangrijk vinden. We spenderen immers meer dan ooit tijd in het huis. Het onderzoek van VELUX toont aan dat één op vijftien Belgische thuiswerkers (7%) is verhuisd om een geschiktere thuiswerkplek te kunnen creëren. Dubbel zoveel thuiswerkers (14% of één op zeven) hebben dit al overwogen. 1 op 6 thuiswerkers (16%) is zelfs naar een andere streek verhuisd, of heeft dit overwogen, met het oog op een betere ondersteuning voor hun behoeftes bij het thuiswerken.  

In het algemeen lijkt bijna de helft van de Belgische thuiswerkers (43%) tevreden te zijn met de huidige verdeling van thuiswerkdagen. Een kwart (27%) zou zelfs graag nog meer thuiswerken dan nu al het geval is.

Een specifieke thuiswerkplek is een absolute must voor 1 op 4 thuiswerkers

Thuiswerken is een culturele norm geworden en zal dat blijven. Het beste bewijs is dat meer dan 1 op 4 thuiswerkers (27%) geneigd is om een specifieke thuiswerkplek als absolute minimumvereiste te stellen bij de zoektocht naar een woning. Dat is een hogere score dan die voor een logeerkamer (21%) of een speelkamer (9%). Bij degenen die momenteel thuiswerken, wordt de woonkamer het vaakst genoemd als de ruimte waar ze thuiswerken (28%), gevolgd door een specifiek eigen thuiskantoor (23%) en de eetkamer (14%). Bijna 3 op 10 thuiswerkers (29%) merken voorts op dat ze al verbeteringen hebben doorgevoerd ter ondersteuning van hun thuiswerk; 60% beweert hiervoor € 3.000 te hebben uitgegeven; voor 86% is dat zelfs tot € 12.000 voor renovaties.

Licht is essentieel: thuiswerkers kiezen bij de herinrichting van hun werkruimte voor daglicht van bovenaf 

Meer dan ooit brengen we enorm veel tijd binnen door, en goede werkomstandigheden vinden we een prioriteit. Daglicht staat dan ook bovenaan in het eisenlijstje van thuiswerkers: meer dan 6 op 10 (62%) noemen beschikbaarheid van daglicht zeer tot extreem belangrijk. Toch is slechts 1 op 2 (48%) echt tevreden over het beschikbare daglicht in de huidige werkruimte.

Yves Sottiaux, Market Director Belgium & Luxembourg bij VELUX, legt uit: “Een heldere en uitnodigende thuiswerkruimte is essentieel. We weten ook dat slechte werkomstandigheden zoals onaangepaste verlichting en lawaaihinder in huis niet alleen een impact hebben op het werk zélf maar ook – en dat is zelfs belangrijker – op ons algemeen welzijn. Meer dan 14% van de thuiswerkers erkennen een direct effect te ondervinden van slechte werkomstandigheden. Dit leidt tot de behoefte om te investeren in verbeteringen aan de woning, of toch minstens tot het overwegen daarvan.”

De top drie van de ondernomen aanpassingen om een volwaardige thuiswerkruimte te creëren, bestaat bij de Belgen uit het aanschaffen van kantoormeubilair en/of IT-uitrusting (71%), schilderen of opnieuw behangen (32%) of een venster verplaatsen of installeren (11%). Een van de gemakkelijkste manieren om een ruimte tot thuiskantoor met betere werkomstandigheden om te toveren, is een VELUX dakvenster installeren en zo daglicht en frisse lucht binnen te halen.

Yves Sottiaux concludeert: “Sinds de pandemie ons is overvallen, zitten de mensen voortdurend thuis, om te leven én om te werken. In sommige gevallen – afhankelijk van de wijze waarop ze hun thuiswerkplek organiseren – hebben ze daarbij geen ideale toegang tot daglicht en frisse lucht. In de nabije toekomst zullen allicht nog altijd beperkingen van kracht blijven: het is voor ons mentale en fysieke welzijn nog nooit zo belangrijk geweest om onze toegang tot daglicht en lucht te verbeteren.”  

Over de VELUX Groep
Al 80 jaar zet de VELUX Groep zich in om de woonomgeving van mensen over de hele wereld te verbeteren door middel van daglicht en frisse lucht via het dak. Ons productgamma bestaat onder meer uit dakvensters, platdakvensters, lichttunnels, binnengordijnen, buitenbeschermingen, en slimme Smart Home oplossingen. Hiermee wordt een binnenklimaat gecreëerd waarin het aangenaam en gezond wonen, werken en leren is.  We hebben ongeveer 11.500 medewerkers in dienst en verkoopkantoren en fabrieken in meer dan 40 landen wereldwijd. De VELUX Groep is eigendom van VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap die 100% eigendom is van diverse non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2020 behaalde VKR Holding een omzet van DKK 22,6 miljard en doneerden de VELUX FOUNDATIONS EUR 142 miljoen aan goede doelen. Voor meer informatie ga naar www.velux.com.